Lockdown i gwa??towny wzrost obciÄ???enia sieci – spowodowany m.in. powszechnÄ? naukÄ? i pracÄ? zdalnÄ? – by?? stress testem dla operatorów i infrastruktury telekomunikacyjnej. W sieci Orange ruch wzrós?? w szczytowym momencie o ponad po??owÄ?, a w sieci mobilnej o ¼. Jak pokazujÄ? dane operatora, w kryzysowych warunkach swojÄ? przewagÄ? pokaza?? ??wiat??owód, który pozwoli?? u??ytkownikom przesy??aÄ? o ok. 30 proc. wiÄ?cej danych ni?? starsze technologie dostÄ?pu do internetu. – Na inwestycje w sieÄ? ??wiat??owodowÄ? przeznaczamy 700–800 mln z?? rocznie – mówi Maciej Nowoho??ski, cz??onek zarzÄ?du Orange Polska. W zasiÄ?gu tej technologii jest ju?? prawie 5 mln gospodarstw domowych w Polsce.
W czasie lockdownu spowodowanego pandemiÄ? COVID-19 prywatne i zawodowe ??ycie Polaków przenios??o siÄ? do sieci. Jak pokaza??o lipcowe badanie IMAS International na zlecenie KRD, ponad po??owa z nas (56,5 proc.) w czasie pandemii czÄ???ciej siÄ?ga po telefon, a podobny odsetek (54,3 proc.) czÄ???ciej korzysta z internetu. Czas spÄ?dzany w sieci bÄ?d?? z komórkÄ? w d??oni wyd??u??y?? siÄ? najczÄ???ciej o 2-4 godziny.
Z wrze??niowego badania Dentsu Aegis wynika natomiast, ??e w pandemicznych miesiÄ?cach wzros??o korzystanie z mediów, w tym spo??eczno??ciowych i digitalowych. Tutaj tak??e ponad po??owa Polaków (56 proc.) przyzna??a, ??e obecnie czÄ???ciej korzysta z komunikatorów takich jak np. Messenger, 27 proc. czÄ???ciej prowadzi wideorozmowy (np. poprzez Skype’a lub Zooma), a 15 proc. wykorzystuje internet do nauki online. CzÄ?stsze korzystanie z sieci wynika te?? z pracy zdalnej, a – jak pokaza??o badanie Dentsu – w ciÄ?gu ostatnich sze??ciu miesiÄ?cy na home office pracowa??o 46 proc. Polaków.
Gwa??towny wzrost obciÄ???enia sieci by?? wyzwaniem dla infrastruktury telekomunikacyjnej wszystkich operatorów. W pierwszych dniach lockdownu – po wprowadzeniu powszechnej nauki i pracy zdalnej – ruch w sieci Orange wzrós?? w szczytowym momencie o ponad po??owÄ?, a w sieci mobilnej o ¼.
– Obie sieci sprawdzi??y siÄ? doskonale, m.in. dziÄ?ki temu, ??e sÄ? odpowiednio doinwestowane. Tyko na inwestycje w sieÄ? ??wiat??owodowÄ? przeznaczamy 700–800 mln z?? rocznie, a kolejnych kilkaset milionów inwestujemy w sieci mobilne. Ta sytuacja by??a dla nas testem, który zdali??my znakomicie, ale te?? jeszcze bardziej podkre??li??a istotnÄ? rolÄ?, jakÄ? odgrywa w tej chwili w Polsce sieÄ? ??wiat??owodowa – mówi Maciej Nowoho??ski.
Chocia?? w ostatnich latach operatorzy telekomunikacyjni prowadzili wielomiliardowe inwestycje w sieci, wspierane przez ??rodki i programy unijne, to lockdown i zdalne lekcje pokaza??y, ??e nadal w wielu miejscach Polski dostÄ?p do szerokopasmowego i stabilnego ??Ä?cza wciÄ??? pozostaje w sferze potrzeb. W kryzysowych warunkach przewagÄ? okaza?? siÄ? mieÄ? ??wiat??owód, pozwalajÄ?c u??ytkownikom przesy??aÄ? ??rednio o 30 proc. wiÄ?cej danych ni?? starsze technologie.
Przewagami ??wiat??owodu sÄ? te?? mniejsza energoch??onno??Ä? i ekologia. W przypadku sieci ??wiat??owodowej u??rednione zu??ycie energii elektrycznej na klienta FTTH (ang. fiber to the home) mo??e byÄ? od kilku do nawet kilkunastu razy ni??sze ni?? w starszych technologiach stacjonarnego dostÄ?pu do internetu bazujÄ?cych na miedzi. DziÄ?ki mo??liwo??ciom ??Ä?czy optycznych do jednego urzÄ?dzenia agregujÄ?cego po stronie sieci (czyli technicznego zaplecza operatora) mo??e byÄ? pod??Ä?czonych wiÄ?cej klientów, bez utraty jako??ci us??ugi. Co istotne, w miarÄ? rozwoju ??wiat??owód staje siÄ? coraz bardziej efektywny. W tej chwili – aby zapewniÄ? szybki internet za po??rednictwem ??wiat??owodu Orange – potrzeba czterokrotnie mniej energii ni?? jeszcze w 2015 roku, kiedy operator wprowadzi?? tÄ? technologiÄ? na rynek.
– Oko??o po??owa gospodarstw domowych w Polsce ma dzi?? dostÄ?p do szybkiego internetu o przepustowo??ci co najmniej 100 MB/s. Mo??na wiÄ?c powiedzieÄ?, ??e jeste??my w po??owie drogi. ??wiat??owód to technologia, która na dzisiaj jest najlepszym rozwiÄ?zaniem w zakresie dostÄ?pu do internetu. Jest nie tylko dobrze dostosowany do naszych potrzeb, ale te?? bardzo wydajny i proekologiczny, bo zu??ycie energii jest nawet do kilkunastu razy mniejsze ni?? w podobnych systemach rozwijanych w technologiach kablowych czy miedziowych – podkre??la cz??onek zarzÄ?du ds. rynku hurtowego i sprzeda??y nieruchomo??ci w Orange Polska.
W tej chwili ??wiat??owód od Orange jest dostÄ?pny w 152 miejscowo??ciach w Polsce, korzysta z niego ponad 660 tys. klientów, a w zasiÄ?gu sieci jest ju?? ponad 4,8 mln gospodarstw domowych. Ta technologia cieszy siÄ? na polskim rynku rosnÄ?cÄ? popularno??ciÄ?, zw??aszcza w??ród mieszka??ców mniejszych miejscowo??ci i wsi.
– Przed nami wyzwanie, ??eby w nastÄ?pnych latach dotrzeÄ? ze ??wiat??owodem do kolejnych gospodarstw domowych. Potrzebna jest wspó??praca miÄ?dzy podmiotami pa??stwowymi i prywatnymi, bo obszary, które nie zosta??y jeszcze objÄ?te zasiÄ?giem ??wiat??owodu, sÄ? po prostu trudniejsze, m.in. geograficznie – wskazuje Maciej Nowoho??ski.
W mniejszych miejscowo??ciach, liczÄ?cych poni??ej 10 tys. mieszka??ców, ze ??wiat??owodu od Orange korzysta blisko co piÄ?te gospodarstwo domowe znajdujÄ?ce siÄ? w zasiÄ?gu tej us??ugi. Dla porównania na koniec czerwca br. w ca??ej sieci ??wiat??owodowej Orange Polska ten wska??nik wyniós?? ok. 14 proc.
– DostÄ?p do internetu ??wiat??owodowego ma ju?? prawie 1/3 gospodarstw domowych w Polsce. Ta technologia cieszy siÄ? coraz wiÄ?kszÄ? popularno??ciÄ?, bo obecnie jest najlepszym dostÄ?pnym rozwiÄ?zaniem. Pandemia i jej skutki tylko wzmocni??y popyt na te us??ugi – podkre??la cz??onek zarzÄ?du Orange Polska.
Źródło informacji - Newseria