Firmy kurierskie przygotowujÄ? siÄ? na rekordowy ??wiÄ?teczny szczyt paczkowy. RosnÄ?cÄ? liczbÄ? przesy??ek obs??u??Ä? nowe terminale i sortownie

Co roku w sezonie przed??wiÄ?tecznym liczba nadawanych przesy??ek ro??nie ??rednio o 40–60 proc., a w szczytowym momencie wzrost siÄ?ga nawet 100 proc. Bran??a spodziewa siÄ?, ??e mimo spowolnienia gospodarki tegoroczny szczyt mo??e byÄ? rekordowy, poniewa?? przez pandemiÄ? koronawirusa wielu Polaków zdecyduje siÄ? kupiÄ? prezenty w e-sklepach, zamiast wybieraÄ? siÄ? do galerii handlowych. Dlatego te?? przygotowania do tego gorÄ?cego okresu firmy kurierskie zaczÄ???y ju?? latem. DHL od wrze??nia rekrutuje dodatkowych pracowników. Prace w przed??wiÄ?tecznym szczycie wesprze tak??e uruchomiony pod Gda??skiem nowy terminal G2, który mo??e obs??u??yÄ? nawet 30 tys. paczek dziennie.

Szczyt przed??wiÄ?teczny to gorÄ?cy okres dla ca??ego e-commerce. Ruch na stronach e-sklepów ro??nie w tym okresie nawet o kilkaset procent. Szczyt paczkowy rozpoczyna siÄ? zwykle w Black Friday pod koniec listopada, kiedy sklepy stacjonarne i internetowe kuszÄ? klientów du??ymi obni??kami, i trwa a?? do ??wiÄ?t Bo??ego Narodzenia, bo wielu Polaków zamawia ??wiÄ?teczne prezenty online tu?? przed GwiazdkÄ?. W tym roku wzrosty rozpoczÄ???y siÄ? szybciej ze wzglÄ?du na zamkniÄ?cie galerii handlowych i wielu kategorii sklepów stacjonarnych. Zamówienia z??o??one w e-sklepach generujÄ? z kolei wiÄ?kszÄ? liczbÄ? przesy??ek.

 ??wiÄ?teczny szczyt to du??e wyzwanie dla ca??ej bran??y logistycznej, która przygotowuje siÄ? do niego ju?? kilka miesiÄ?cy wcze??niej. My zaczynamy ju?? w lipcu. Pracuje nad tym zespó?? crossfunkcyjny z??o??ony z kilkudziesiÄ?ciu osób, m.in. przedstawicieli operacji, sprzeda??y i funkcji wsparcia. SkupiajÄ? siÄ? oni na zapewnieniu odpowiedniej obsady kurierów i pracowników magazynów, na przeglÄ?dzie procesów pod kÄ?tem potencjalnych usprawnie??, równie?? tych wymagajÄ?cych wsparcia informatycznego, a przede wszystkim na bardzo dok??adnym planowaniu i prognozowaniu wolumenów na dni szczytowe – mówi agencji Newseria Biznes Bart??omiej WnÄ?k, wiceprezes ds. operacyjnych DHL Parcel Polska.

Kiedy ??wiÄ?ta Bo??ego Narodzenia wydajÄ? siÄ? jeszcze odleg??Ä? perspektywÄ?, firmy kurierskie ju?? pracujÄ? nad tym, aby byÄ? w pe??nej gotowo??ci operacyjnej. To czÄ?sto oznacza dodatkowe rekrutacje.

– Zatrudnianie dodatkowych pracowników w zwiÄ?zku ze szczytem paczkowym zaczynamy ju?? we wrze??niu. Szacunkowy plan to oko??o 30-proc. wzrost zatrudnienia, a do zapewnienia prawid??owej obs??ugi potrzebni sÄ? nie tylko kurierzy, ale równie?? pracownicy magazynów i operatorzy wózków wid??owych – wskazuje Patryk KÄ?ska, kierownik terminala G2 w Tuchomiu pod Gda??skiem, DHL Parcel Polska. 

DHL prognozuje, ??e tegoroczny szczyt przed??wiÄ?teczny mo??e byÄ? rekordowy, poniewa?? ze wzglÄ?du na pandemiÄ? koronawirusa wielu Polaków zdecyduje siÄ? kupiÄ? prezenty w e-sklepach, zamiast wybieraÄ? siÄ? do galerii handlowych. Tym bardziej ??e wciÄ??? nie wiadomo, kiedy rzÄ?d zdecyduje siÄ? na ich ponowne otwarcie.

– Ten rok jest szczególny, poniewa?? up??ywa pod znakiem pandemii, wiÄ?c jest jeszcze bardziej dynamiczny i nieprzewidywalny. Natomiast jeste??my na to przygotowani i nawet klienci, którzy przegapiÄ? moment i zdecydujÄ? siÄ? zamówiÄ? prezenty tu?? przed samymi ??wiÄ?tami, bÄ?dÄ? z naszych us??ug zadowoleni – przekonuje Bart??omiej WnÄ?k.

Aby sprostaÄ? zwiÄ?kszonemu zapotrzebowaniu na dostawy, DHL zainwestowa?? w odpowiedniÄ? infrastrukturÄ?. Operator logistyczny wybudowa?? w Tuchomiu pod Gda??skiem nowy terminal G2, który dziÄ?ki nowoczesnym sorterom i infrastrukturze operacyjnej mo??e obs??u??yÄ? nawet 30 tys. paczek dziennie.

– Nowa inwestycja w Gda??sku znacznie wesprze nasze moce przerobowe w okresie ??wiÄ?tecznego szczytu – mówi wiceprezes ds. operacyjnych DHL Parcel Polska. – Terminal w Tuchomiu to jednak przede wszystkim odpowied?? na dynamiczny wzrost wolumenów w rejonie Trójmiasta. Nasz biznes rozwija siÄ? w bardzo szybkim tempie, obserwujemy wciÄ??? rosnÄ?ce zapotrzebowanie na us??ugi kurierskie.

Jak wskazuje, terminal G2 ju?? przejÄ??? ok. 40 proc. przesy??ek obs??ugiwanych do tej pory w jednostce Kowale, równie?? zlokalizowanej pod Gda??skiem.

– Nowoczesny obiekt w Tuchomiu liczy 4 tys. mkw. hali magazynowej, 600 mkw. powierzchni biurowej, 20 bram dla transportów liniowych, 9 bram dla transportów paletowych i 60 standardowych bram kurierskich. TÄ? inwestycjÄ? zdecydowanie poprawiamy warunki pracy dla pracowników magazynu i biura oraz kurierów – mówi Bart??omiej WnÄ?k.

– Za??oga obiektu liczy w tej chwili ponad 200 kurierów i pracowników – dodaje kierownik terminala Patryk KÄ?ska.

Jak podkre??la, zlokalizowany pod Gda??skiem terminal G2 jest jednym z najbardziej proekologicznych tego typu obiektów w Polsce, wyposa??onym w ca??y szereg rozwiÄ?za?? s??u??Ä?cych ochronie ??rodowiska oraz oszczÄ?dzaniu energii potrzebnej do ogrzewania i zasilania urzÄ?dze?? elektrycznych.

– Ten obiekt ma system do zawracania wody opadowej, którÄ? wykorzystujemy m.in. do podlewania terenów zielonych. Zastosowano w nim specjalnÄ? izolacjÄ? ??cian, która chroni przed nadmiernym wych??odzeniem w okresie zimowym, oraz szyby odbijajÄ?ce promienie s??oneczne, dziÄ?ki czemu budynek nie nagrzewa siÄ? w okresie letnim. Zastosowali??my te?? rekuperacjÄ?, czyli proces odzyskiwania ciep??a. Równie wa??ny jest proekologiczny system strefowego o??wietlania LED, dziÄ?ki któremu oszczÄ?dno??ci energii siÄ?gajÄ? 50 proc. W budynku zamontowano równie?? specjalny dach, który przepuszcza ??wiat??o, oraz fotowoltaikÄ?, która zasila go w energiÄ? elektrycznÄ? – wymienia.

Budynek nowego terminala zosta?? zaprojektowany zgodnie z przyjÄ?tÄ? przez DHL strategiÄ? GoGreen, której celem jest minimalizowanie wp??ywu firmy na ??rodowisko i osiÄ?gniÄ?cie zerowej emisji CO2 powstajÄ?cej na skutek operacji logistycznych do 2050 roku.

– W ramach tej strategii realizujemy w Polsce i innych krajach projekty, których efekty mierzymy w??a??nie redukcjÄ? emisji CO2. Koncentrujemy siÄ? na wykorzystaniu alternatywnych ??róde?? energii, redukcji zu??ycia paliw oraz zmniejszeniu emisji spalin – mówi Patryk KÄ?ska.

Nowy terminal G2 to niejedyna w tym roku inwestycja w infrastrukturÄ?, która ma wzmocniÄ? sieÄ? operacyjnÄ? DHL Parcel Polska. Wcze??niej do u??ytku oddane zosta??y równie?? nowe jednostki we W??oc??awku i Jeleniej Górze. Operator logistyczny analizuje rynek, dostosowujÄ?c sieÄ? krajowej infrastruktury do sytuacji i prognoz na  przysz??o??Ä?.

 Rozwój infrastruktury operacyjnej w DHL zapowiada siÄ? ciekawie w kolejnych latach. Przed nami inwestycja w Siedlcach. W ciÄ?gu najbli??szych dwóch lat czeka nas bardzo du??y projekt w Wielkopolsce – najnowocze??niejszy, je??li chodzi o zastosowane w nim urzÄ?dzenia sortujÄ?ce – zapowiada Bart??omiej WnÄ?k.

Źródło informacji - Newseria

Authors
Top