Rynek dóbr luksusowych w Polsce

Rynek dóbr luksusowych w Polsce ma doskonałe perspektywy rozwoju
Warszawa, 12 maja 2010

Rynek dóbr luksusowych w Polsce ma doskonałe perspektywy rozwoju

Wyniki najnowszego raportu KPMG pt. „Rynek dóbr luksusowych w Polsce”

Wydatki na dobra luksusowe w Polsce mogą sięgnąć w tym roku 27 mld złotych, a w ciągu najbliższych 2-3 lat możliwy jest ich wzrost nawet o połowę. Polacy bogacą się w szybkim tempie, dobrze znają najważniejsze marki towarów luksusowych i są skłonni przeznaczać na ich zakup dużą część swoich dochodów. Wszystko to sprawia, że Polska jest jednym z bardziej obiecujących europejskich rynków towarów luksusowych.

[video:http://www.taxandyou.pl/Rynek_dobr_luksusowych_w_Polsce.f4v]

W ciągu ostatnich 10 lat liczba zamożnych i bogatych Polaków, czyli zarabiających powyżej 7,1 tysiąca złotych miesięcznie brutto, wzrosła ponad dwukrotnie. W 2010 roku liczba takich osób może sięgnąć nawet 590 tysięcy. Do tej grupy zalicza się także około 50000 najbogatszych Polaków, tzw. HNWI (High Net-Worth Individuals), dysponujących płynnymi aktywami o wartości powyżej 1 mln dolarów. Jak wynika z badania KPMG, zamożni i bogaci Polacy stanowią główną grupę nabywców dóbr luksusowych w Polsce. Przy szacowanych przeciętnych zarobkach na poziomie 15 tysięcy złotych miesięcznie, odpowiadają oni za 60% ogółu wydatków na dobra luksusowe w naszym kraju. Szacuje się, że w tym roku wydadzą na nie nawet 16,1 mld zł.

W naszym raporcie oprócz osób „bogatych” i „zamożnych” wyróżniliśmy także liczącą blisko 2 miliony osób grupę „aspirujących”. Są to osoby o zarobkach miesięcznych między 3700 a 7100 zł brutto, które deklarują przeznaczanie 9% swoich dochodów na dobra luksusowe, co daje łącznie kwotę 11 mld złotych rocznie – zauważa Andrzej Marczak, Partner, Doradztwo Podatkowe KPMG.

W sumie, wydatki aspirujących, zamożnych oraz bogatych Polaków na dobra luksusowe w 2010 roku mogą wynieść nawet 27,1 mld zł. W ciągu 2-3 lat respondenci ze wszystkich segmentów dochodowych planują zwiększenie odsetka przychodów przeznaczanego na zakup dóbr luksusowych o blisko 50%. Oznacza to, że przeciętnie zamiast dotychczasowych 13% badani będą na zakup dóbr luksusowych przeznaczać aż 19% swoich dochodów.

Kliknij aby powiększyć

Źródło: KPMG

Nabywcy dóbr luksusowych w Polsce mają z czego wybierać – w tradycyjnych punktach sprzedaży w naszym kraju dostępna jest już nieco ponad połowa spośród 200 liczących się światowych marek luksusowych, które ujęto w analizie. Poziom dostępności marek luksusowych zależy od segmentu rynku. I tak w przypadku samochodów luksusowych w Polsce można obecnie kupić 88% najważniejszych marek, gdyż większość posiada już oficjalne przedstawicielstwa. W przypadku luksusowych zegarków i biżuterii dostępność jest nieco niższa – 65%. Najmniejszym stopniem nasycenia cechuje się rynek odzieży luksusowej – w Polsce dostępnych jest tylko 33% wiodących światowych marek luksusowych. Jeśli jednak uwzględnimy sklepy internetowe oferujące wysyłkę towarów do Polski, dostępność marek odzieżowych wzrasta do 70%.


Poziom penetracji polskiego rynku

Źródło: KPMG na podstawie analizy 200 światowych marek luksusowych


Rodowód marek luksusowych obecnych w Polsce

Źródło: KPMG na podstawie analizy 200 światowych marek luksusowych

Z badania ankietowego przeprowadzonego na próbie 250 Polaków wynika, że aż 84% osób o dochodach miesięcznych powyżej 3,7 tysiąca złotych miesięcznie kupuje dobra luksusowe, z czego co drugi dokonuje zakupów przynajmniej raz na kwartał. Najwyższą częstotliwość zakupów wykazują osoby o najwyższych dochodach miesięcznych (powyżej 20 tysięcy złotych). Niemal 90% nabywców dóbr luksusowych wymienia wysoką jakość jako jeden z głównych motywów dokonywania zakupu. Blisko połowa ceni także wartości reprezentowane przez markę, a dla 40% ważna jest dobra opinia o marce przekazana przez znajomych.

Czy kupuje Pan/Pani produkty luksusowe?

Źródło: KPMG

Kryzys gospodarczy nie ominął rynku dóbr luksusowych w Polsce – co drugi respondent badania przyznał, że w jego wyniku był zmuszony ograniczyć swoje wydatki na dobra luksusowe. Osoby o dochodach pomiędzy 3,7 a 7,1 tysiąca złotych zostały dotknięte w większym stopniu niż te o wyższych zarobkach. Respondenci, których budżet na dobra luksusowe uległ zmniejszeniu, wydali na nie w 2009 roku średnio o niemal jedną trzecią mniej niż w 2008 roku.

Nasze analizy wskazują, że kryzys nie zniszczył najsilniejszych marek, co najwyżej osłabił dynamiczny przyrost ich wartości obserwowany w czasach prosperity. Jednocześnie wyraźna staje się zmiana zachowań klientów. Stali się oni bardziej wymagający, a ich zwyczaje zakupowe bardziej konserwatywne. Do łask wróciła najwyższa jakość i ponadczasowość, ekstrawagancja nie jest teraz w modzie. – mówi Tomasz Wiśniewski, Partner, Doradztwo Finansowe KPMG.

Duży wpływ na decyzje dotyczące zakupu dóbr luksusowych mają obciążenia podatkowe. Im wyższe dochody podatników, tym większa akceptacja wyższych obciążeń podatkowych nakładanych na dobra luksusowe. Podobnie, wraz ze wzrostem dochodu podatnika, rośnie jego skłonność do korzystania z usług doradców podatkowych i podatkowej optymalizacji zakupów dóbr luksusowych (zwłaszcza tych o bardzo wysokiej wartości jak samoloty, jachty, dzieła sztuki).

Przy wydatkach rzędu wielu milionów złotych odpowiednia struktura zakupu luksusowych ruchomości i późniejszego ich wykorzystywania może znacząco obniżyć koszty transakcji. Niestety firmy, pokrywając wydatki na cele reprezentacyjne, nie korzystają obecnie z przywilejów podatkowych, co może pośrednio hamować rozwój rynku dóbr luksusowych, których zakup w dużej mierze wiąże się także z działalnością reprezentacyjną przedsiębiorstw. – mówi Andrzej Marczak, Partner, Doradztwa Podatkowe KPMG.

W latach 2005 – 2009 liczba samolotów i helikopterów w rękach prywatnych wzrosła o jedną trzecią do 822, co stanowi przede wszystkim zasługę zakupów korporacyjnych. Tylko w 2009 roku dzięki prywatnym zakupom osób prywatnych i firm przybyło 70 nowych samolotów i helikopterów. W tym samym okresie liczba rejestracji jachtów morskich wzrosła czterokrotnie. W 2009 roku zarejestrowano ponad 1500 nowych jednostek pływających, z czego największe jachty, o długości minimum 10 metrów, stanowiły ponad 10% tej liczby.

O raporcie

„Rynek dóbr luksusowych w Polsce”, najnowszy raport KPMG, został oparty o analizę desk research (identyfikacja 200 światowych marek luksusowych i określenie ich dostępności w Polsce, przeprowadzenie wywiadów telefonicznych oraz spotkań z przedstawicielami firm oferujących dobra luksusowe w Polsce, przeprowadzenie analiz statystycznych w oparciu o dane Ministerstwa Finansów oraz dane i raporty firm analitycznych specjalizujących się w badaniu sektora dóbr luksusowych) a także wywiady telefoniczne oraz internetowe przeprowadzone w okresie grudzień 2009 – styczeń 2010 na próbie 250 osób o wysokich dochodach.

Andrzej Marczak, Partner w dziale doradztwa podatkowego KPMG w Polsce o wynikach Raportu „Rynek dóbr luksusowych w Polsce”


Pobierz raport

Raport: Rynek dóbr luksusowych w Polsce
KPMG to międzynarodowa sieć firm świadczących usługi z zakresu audytu, doradztwa podatkowego i doradztwa gospodarczego. KPMG zatrudnia 140 000 pracowników w ponad 140 krajach. Niezależne firmy członkowskie sieci KPMG są stowarzyszone z KPMG International Cooperative („KPMG International”, podmiotem prawa szwajcarskiego. Każda z firm KPMG posiada odrębną osobowość prawną.

W Polsce KPMG działa od 1990 roku. Obecnie zatrudnia ponad 1 200 osób w Warszawie, Krakowie, Poznaniu, Wrocławiu, Gdańsku i Katowicach.

hastagi na stronie:

#rynek perfum w polsce #zachowania konsumentĂłw na rynku dĂłbr luksusowych #rynek mebli w polsce 2011 #polski rynek luksusowy

Top