Rozmowa z Norbertem Orubą o sztuce zegarmistrzostwa

„Zegarmistrzom powinno się stawiać pomniki”

Reklamą zajmuje się od kilku lat. Do branży zegarkowej trafił przypadkiem. Obecnie pełni funkcję głównego copywritera w firmie LuxTime. Wyznaje zasadę mówiącą, że wyjątkowy produkt potrzebuje wyjątkowej reklamy. Rozmowa z Norbertem Orubą o sztuce zegarmistrzostwa.

1 Czy obecnie zegarki naręczne są potrzebne?
N.O: Tak. Zegarek jest przedmiotem ponadczasowym. Dawnej ludzie znali aktualny czas tylko dzięki zegarom wieżowym. Posiadanie własnego zegarka kieszonkowego czy naręcznego było rzadkością. Z czasem zegarki zyskały wielką popularność. Obecnie postęp technologiczny sprawił, że czas można odczytać niemal z każdego urządzenia elektronicznego. Jednak telefony komórkowe czy tablety nie wyparły zegarków z rynku, ponieważ zmieniły się powody, dla których ludzie je kupują i noszą. Zegarek stał się wyznacznikiem statusu społecznego. W wielu przypadkach zdradza także tryb życia jaki prowadzi właściciel oraz jego zainteresowania.

2 Czym różni się tani zegarek od zegarka prestiżowego?
N.O: Niezależnie od ceny każdy czasomierz powinien spełniać swoją podstawową funkcję, czyli poprawnie wskazywać czas. Tani zegarek to produkt wytwarzany taśmowo. Zegarek prestiżowy jest zawsze wyposażony w unikalny mechanizm charakteryzujący się wieloma komplikacjami. Opracowanie kalibru składającego się z ponad tysiąca elementów to czasem dekada pracy całego sztabu wybitnych specjalistów. Oprócz innowacyjności liczy się piękno. Mechanizmy są ręcznie zdobione i dekorowane kamieniami szlachetnymi. Podobnie jest z kopertami. Przeważnie wykonuje się je z żółtego, różowego lub białego złota. W niektórych przypadkach z platyny. Jednak na świecie istnieją manufaktury, które uważają to za standard i postanawiają iść o krok dalej. Przykładem może być chińska marka Fiyta. Konstruuje ona zegarki, których koperty są wykonane z wolframu, czyli ciemnoszarego metalu cechującego się ponadprzeciętną czystością, twardością i ciągliwością. Wolfram za sprawą pasywacji jest w dużej mierze odporny na działanie: kwasów, zasad, tlenu, wody, a nawet wody królewskiej będącej mieszanką stężonego kwasu solnego i azotowego w proporcji 3:1. Mieszanka ta jest w stanie rozpuścić złoto, platynę i inne metale szlachetne. Przedsiębiorstwo tworzy także koperty ze spieków ceramicznych, czyli materiału cechującego się dużą odpornością na ścieranie i korozję, który dotychczas był stosowany przeważnie do produkcji rakiet i reaktorów jądrowych.

3. Kupiłby Pan taki zegarek?
N.O: Zdecydowanie nie. Nawet gdybym dysponował takimi pieniędzmi to należę do osób, które brzydzą się wystawnym życiem. Proszę sobie wyobrazić sytuację. Stoi Pan przed wejściem do ekskluzywnego butiku z trzystoma tysiącami euro w kieszeni. W środku dziewczyna w białych rękawiczkach pokazuje Panu coraz to piękniejsze i droższe modele. Jest Pan o krok od kupienia mało praktycznego przedmiotu za trzysta tysięcy euro. I nagle uderza w Pana myśl, ile za te pieniądze można by zaserwować obiadów dzieciakom w sierocińcu. I co? Kupiłby Pan?

4 Czy zegarmistrzostwo się rozwija?
N.O: Oczywiście. Nie śledząc branżowych nowinek nie jest Pan sobie w stanie nawet wyobrazić jakie zegarki obecnie konstruują manufaktury takie jak Patek Philippe, A. Lange & Söhne czy HYT. Trudno uwierzyć, że te czasomierze zostały stworzone na naszej planecie. To prawdzie arcydzieła. Kunszt sztuki zegarmistrzostwa. Zegarmistrzom powinno się stawiać pomniki. W wielu przypadkach to także popis umiejętności. Firma TAG Heuer stworzyła model „MIKROTIMER Flying 1000 Concept Chronograph” będący pierwszym na świecie zegarkiem mechanicznym wyposażonym w funkcję chronografu, który odmierza czas z precyzją do 1/1000 sekundy. Po oficjalnym zaprezentowaniu zegarka firma spotkała się z niezliczonymi wyrazami uznania, ale pod jej adresem również padło wiele zarzutów. Każdego człowieka ogranicza refleks co sprawia, że nikt nie jest w stanie wykorzystać możliwości jakie oferuje rewolucyjny model TAG Heuera.

5 Czy firmy dążąc do osiągnięcia takiego poziomu zmagały się z jakimiś przeszkodami?
N.O: Niektóre wydarzenia wpływają na wszystko. Pierwszą przeszkodą była II Wojna Światowa. Wiele prężnie rozwijających się manufaktur upadało, zawieszało działalność, a w najlepszym przypadku ograniczało produkcję. Funkcjonowały zakłady, które podjęły się produkcji zegarków dla żołnierzy oraz te wykazujące się przebiegłością. Pracownicy firmy Longines w Biblii wycinali specjalny otwór, do którego wkładali czasomierz. Paczkę wysyłali do Bahrajnu, gdzie odbierał ją przedstawiciel i wysyłał do nabywcy. Następnie, kiedy paczka dotarła do zamawiającego ten wyciągał zegarek i w jego miejsce wkładał złoto będące formą zapłaty. Na opakowaniu zamieszczał napis „odmowa przyjęcia”. Służby celne nie sprawdzały przesyłek, ponieważ sądziły, że to najzwyklejszy zwrot książek. Drugi kryzys nastąpił w latach siedemdziesiątych ubiegłego wieku. Wynalezienie kwarcowego mechanizmu i jego nagły spadek ceny sprawił, że w Japonii rozpoczęto masową produkcję zegarków kwarcowych. Następnie zalano nimi świat. Wiele europejskich manufaktur popadło w kłopoty finansowe. Cenione na całym świecie rodzinne przedsiębiorstwa takie jak Ulysse Nardin były sprzedawane. Na szczęście większość znaczących manufaktur dała radę przetrwać kryzys.

6. Jak reklamować prestiżowe zegarki?
N.O: Wyjątkowy produkt potrzebuje wyjątkowej reklamy. Zestawienie sławnego aktora, czy pięknej piosenkarki z prestiżowym zegarkiem to marna reklama. Jednak od zawsze firmom przynosił rozgłos udział w wydarzeniach sportowych wysokiej rangi. W bieżącym roku Omega pełniła funkcję oficjalnego chronometrażysty podczas Zimowych Igrzysk Olimpijskich w Soczi. Zbigniew Bródka zdobył złoty medal w łyżwiarstwie szybkim na dystansie 1500 metrów wyprzedzając Koena Verweija o 0,003 s. Omega tym samym pokazała jak precyzyjne przyrządy pomiarowe jest w stanie skonstruować. Marki szczycą się swoją długą historią. Większość z nich chce być kojarzona z lotnictwem, sportami wodnymi bądź motorowymi. Barwna historia oraz zabiegi marketingowe tworzące wokół marki odpowiednią otoczkę są przez większość odbierane pozytywnie. Ludzie lubią widzieć „Brand Spirit”. Nie obchodzi ich, że to tylko marketing. Ponadto w wielu przypadkach władze manufaktur wyznają zasadę, że najlepiej można zareklamować zegarek poprzez zaprezentowanie jego możliwości. Omega założyła swoje czasomierze astronautom, którzy polecieli z nimi na księżyc. Rolex stworzył model „Deep Sea Special”, który wytrzymał na dnie Rowu Mariańskiego, a po wynurzeniu działał bez zarzutów. Ryszard Pawłowski założył na nadgarstek czasomierz marki Doxa „Trofeo TC-Evolution” i wyszedł z nim na Mount Everest. W każdym z tych miejsc panują ekstremalne warunki. W każdym z tych miejsc zegarki spisały się na medal. Zatem najlepszą reklamą jest pokazanie potencjalnemu klientowi, że produkt, który kupi będzie mu służył do końca życia.

7. Jak w Polsce kształtuje się sprzedaż zegarów prestiżowych?
N.O: Z najnowszego raportu KPMG wynika, że w 2013 roku wartość rynku dóbr luksusowych wyniosła 10,8 miliarda złotych, a tym samym wzrosła o 5,9% w porównaniu do roku 2012. W myśl zasady jest popyt jest podaż w Polsce obecnych jest 69% wszystkich marek zaliczanych do segmentu zegarków i biżuterii. Również 69% wynosi dostępność marek z wszystkich segmentów z czego 14% to firmy pochodzące ze Szwajcarii będącej bastionem zegarmistrzostwa. Dla potencjalnych nabywców prestiżowych czasomierzy w pierwszej kolejności liczy się ich cena, a następnie: jakość, prestiż marki, rozpoznawalność marki i na szarym końcu wygląd. W 2012 roku Polacy wydali na zegarki i biżuterię około 351 milionów złotych, czyli wydatki wzrosły o 6% w porównaniu do roku 2011. Obecnie w kraju zegarki prestiżowe stanowią około 16,4% ogółu rynku zegarków i biżuterii. Wartość ogólnoświatowa kształtuje się na poziomie 18,6%. Najwięcej wydają mieszkańcy Europy Zachodniej. Wartość wynosi blisko 40%.

8. Zegarek Pańskich marzeń to?
N.O: To taki, który wybija 12:00, a po niej 11:00, a następnie wybija 10:00 :-)
Dziękuję za rozmowę

Wywiad Norbertem Orubą przeprowadził

Paff

Norbert Oruba

Norbert Oruba

Authors
Top