Pomidor – Licopersicon esculentum

Pomidor (Licopersicon esculentum) jest rośliną z rodziny psiankowatych. Owocem jest jagoda o kształcie kulistym, owalnym, lub spłaszczonym, w której znajduje się od 2 do16 komór wypełnionych galaretowatą substancją i nasionami.

Owoce mogą być gładkie, lub żebrowane. W ciepłym klimacie pomidory nie są rośliną jednoroczną – wydają owoce przez kilka lat, natomiast w miejscach, gdzie temperatury spadają poniżej zera, pomidory wysiewa się w szklarniach, potem przesadza się je do gruntu. Znanych jest wiele odmian pomidorów.

Rozróżnia się pomidory wysokopienne, które tworzą krzaki wysokości 80-200 cm, i karłowe wys. 30-60 cm. Ze względu na okres wegetacji pomidory dzieli się na: wczesne, średnio wczesne, średnio późne i późne. Największą wartość odżywczą mają pomidory w pełni dojrzałe i twarde. Większość odmian nadaje się do bezpośredniego spożycia, ale najsmaczniejsze na surowo są pomidory deserowe, np. fireball, unita, venture, grand.
Dzięki bogatemu aromatowi, pięknemu kolorowi i lekko kwaśnemu smakowi znalazły miejsce w kuchniach całego świata. Przyrządzane i przetwarzane na tysiące sposobów, występujące w wielu kształtach i kolorach zawierają całe bogactwo niezbędnych witamin i składników mineralnych. Są jednym z najsmaczniejszych i najwartościowszych warzyw, jakie dała nam natura. Naukowcy do dziś odkrywają wiele dobroczynnych substancji zamkniętych w pomidorze… Dodają koloru, świeżości i aromatu wielu potrawom, nie istniałaby bez nich kuchnia włoska, pikantne meksykańskie potrawy i kolorowe dania azjatyckie. Światowa kuchnia byłaby bez nich o wiele uboższa. Dzięki całej gamie substancji bioaktywnych są nie tylko cennym środkiem odżywczym, ale posiadają od dawna znane właściwości lecznicze.

WARTOŚCI ODŻYWCZE

Jeden dojrzały pomidor o średniej wielkości zawiera:

* 1,04 g białka,
* 5,7 g węglowodanów,
* 0,406 g tłuszczu,
* 1,35 g błonnika.

Pomidor jest prawdziwą bombą witaminowo-mineralną.

Zawiera witaminy:
* C (bardzo dużo, bo 25 mg w 100g) * A (1164 j.m.), D, E, K
* wszystkie witaminy z grupy B, w tym B1 (60 mcg), B2 (70 mcg)
Komplet składników mineralnych:
* wapń (12 mg%)
* potas (290mg)
* żelazo (0,6 mg%)
* miedź (0,1 mg%)
* cynk
* fosfor (100 mg%)
* kobalt
* magnez (2 mg%)
* mangan (0,2 mg%)
* nikiel, fluor, chlor, jod…

Ponadto pomidor zawiera cenne kwasy nikotynowy i foliowy (28 mcg)

Swój kwaskowaty smak zawdzięcza zawartości kwasu cytrynowego, szczawiowego i jabłkowego.

100 g pomidora to tylko 27 kcal, dlatego są nieocenione przy kuracjach odchudzających, poza tym poprawiają przemianę materii.

hastagi na stronie:

#pomidory wysokopienne

Authors

Related posts

Top