Dieta Śródziemnomorska
Pojęcie „dieta śródziemnomorska” od dłuższego czasu cieszy się coraz większą popularnością. Wywodzi ono się z komisji amerykańskigo senatu. W 1977 roku gremium to przedstawiło wyniki swoich obserwacji. Pozwalają one zauważyć powiązania pomiędzy przyzwyczajeniami żywieniowymi a tzw. chorobami cywilizacyjnymi (otyłość, cukrzyca, nowotwory, zawały serca, miażdżyca tętnic). U mieszkańców basenu Morza Śródziemnego stwierdzono lepszy stan zdrowia oraz przeciętnie dłuższy okres życia niż na przykład u ludzi zamieszkujących Europę Środkową. Korzystne działanie tej diety naukowcy przypisali wysokiej zawartości nienasyconych kwasów tłuszczowych, które obniżają poziom tzw. złego cholesterolu (LDL) powodującego m.in. miażdżycę. Stwierdzono również, że oliwa z oliwek zawiera kwas oleinowy, który zapobiega astmie i zapaleniom błony śluzowej nosa. I rzeczywiście, mieszkańcy basenu Morza Śródziemnego rzadziej zapadają na te choroby. Według lekarzy z Oxford University zapobiega także rozwojowi raka okrężnicy. Ponadto naukowcy twierdzą, że oliwa wspomaga trawienie i ogólnie ma dobroczynny wpływ na nasz organizm.
Dieta śródziemnomorska może być stosowana w każdym wieku, zarówno przez osoby zdrowe jak i uskarżające się na różne dolegliwości. W zasadzie nie ma przeciwwskazań do jej stosowania. Połączona w umiarkowanym ruchem gwarantuje zgrabną sylwetkę i zdrowie do poźnej starości, a także chęć do życia i dobre samopoczucie. Dieta śródziemnomorska to nie samo jedzenie, to również pewnego rodzaju styl zycia i filozofia. Umiarkowany ruch, zdrowe jedzienie, umiejętność cieszenia się życiem, rodziną i przyjaciółmi…to wszystko jest potrzebne, aby dieta śródziemnomorska przynosiła pożądane efekty.
Co więc i jak należy jeść aby zachować zdrowie, urodę i zgrabną sylwetkę?
* minimalnie przetworzona, świeża żywność to podstawa. Zaleca się przyrządzanie potraw z całymi ziarnami zbóż, orzechami i warzywami strączkowymi, które są znakomitym źródłem błonnika pokarmowego chroniącego przed rakiem jelita grubego.
* tłuszcze w diecie ograniczamy do oliwy z oliwek – stosuje się oliwę rafinowaną (do smażenia i gotowania ) oraz tłoczoną na zimno oliwę „extra vergine” do sosów i sałat. Wpływa ona na wzrost poziomu frakcji HDL cholesterolu („dobrego”), i obniża poziom LDL cholesterolu („złego”).
* spożywanie co najmniej 5 porcji warzyw i owoców dziennie (porcja do szklanka warzyw lub średniej wielkości owoc), najlepiej dodawać je do każdego posiłku. Są to bowiem produkty bogate w błonnik, beta-karoten, witaminę C i inne bioaktywne substancje roślinne zapobiegające nowotworom i chorobom serca. W diecie śródziemnomorskiej szczególnie preferowany jest bakłażan, pomidory, papryka, czosnek i cebula.
* ograniczenie spożycia czerwonego mięsa. Zaleca się ryby i drób, również w umiarkowanych ilościach.
* spożywanie do 4 jaj tygodniowo
* spożywanie wina w małych do umiarkowanych ilościach, zwykle z posiłkami. Zawiera ono resweratrol – substancję, obniżającą poziom „złego” cholesterolu we krwi.
* nie zapominajmy o ziołach i przyprawach, zwłaszcza takich jak rozmaryn, tymianek, szałwia i kminek; wiele z nich zawiera substancje, które są silnymi przeciwutleniaczami, chroniącymi przed rozwojem miażdżycy.
Jak więc widać dietę można stosować w warunkach polskich. W skład codziennej diety powinny wchodzić sery i jogurty. Kilka razy w tygodniu należy spożywać ryby i drób. Konsumpcja jaj oraz słodyczy jest raczej niewielka i przez to umieszczono te produkty blisko szczytu piramidy. Czerwone mięso ogranicza się do kilku razy w miesiącu. Z „piramidy” wynika, iż podstawą tego modelu żywienia jest żywność pochodzenia roślinnego, znacznie mniejszą zaś rolę pełni w nim żywność pochodzenia zwierzęcego, z wyjątkiem mleka i serów.
Porównanie kaloryczności różnych tłuszczów (kcal na 100 g tłuszczu):
Oliwa z oliwek – 824
Olej słonecznikowy – 827
Olej uniwersalny – 819
Smalec- 880.
Podobne:
- Pomidory z zdrowie Pomidory są nieocenionym źródłem likopenu – czerwonego barwnika należącego do rodziny karotenoidów. Ta substancja ze względu na swoje niezwykłe właściwości od kilku lat święci triumfy w medycynie i kosmetologii. Niestety......
- Oliwa z oliwek Oliwa z oliwek jest jedynym olejem przeznaczonym do spożycia, który otrzymuje się wprost ze świeżych owoców. Oprócz walorów smakowych, ma również nieoceniony wpływ na nasze zdrowie. HISTORIA Drzewo oliwne zostało......
- Afrodyzjaki – Walentynki 2008 – zakochani, do kuchni! Przez żołądek do serca… Już wkrótce wszyscy mężczyźni, którzy potrafią gotować lub przynajmniej znają się na kuchni, będą mieli okazję pokazać swoją wyższość nad pozostałymi – przytłaczającą większością męskiej populacji.......









